Pocs assistents la coneixíem personalment,
gairebé ningú tenia present la seva imatge, però tots érem capaços d'identificar
perfectament la seva veu; és una característica comuna entre els homes i les dones
que treballen a la ràdio.
Coia Ballesté, reusenca i resident a
Riudecols, va arribar acompanyada del seu marit, l'Albert, pare dels seus dos fills, la Coia i el Jordi.
En Josep Roviralta va destacar, en la seva presentació, el gust de la parella
per viatjar. Va ser així com les anècdotes del seu periple per la Índia van
servir per trencar el gel.
Ben aviat vam centrar la conversa en la
professió de periodista, que la Coia va definir com una “feina de passió”, una
activitat que si es vol fer bé demana una dedicació total i criteri per saber
on s'ha de ser per “explicar a la gent el que passa”. En uns moments en què les
xarxes socials converteixen tothom en informador, el periodista s'ha de
reciclar i especialitzar-se per transmetre el perquè passen les coses.
Un clar exemple d'especialització és la
transmissió d'en Puyal, en la que ha participat durant molt de temps. La TdP
tracta d'afegir qualitat informativa a un esdeveniment que tothom està veient
en directe: un partit del Barça. Cal
anar molt ràpid en una conversa entre onze persones que no es veuen entre sí,
mentre s'està pendent del contingut de la transmissió, del partit, de
l'elaboració de la pròpia intervenció, sempre a punt per quan el Quim ho demani
o aparegui una informació rellevant.
En Joaquim Puyal “és un gran jefe; l'adoro i el respecto”. Amb
aquesta frase va voler reconèixer la qualitat personal i professional, i la
capacitat de lideratge d'una persona que tots els participants coincidíem a
pensar que hauria pogut fer el que hagués volgut en el món del periodisme i que,
efectivament, ha fet el que ha volgut i ho ha fet molt bé. Acompanyat per en
Ricard Torquemada, la Coia i tot un plegat de bons professionals ha donat
llenguatge, qualitat i cultura al món de l'esport.
La història de les primeres transmissions,
quan calia sortir de l'estadi per cercar la cabina telefònica més pròxima i
entrar en el moment just per fer la crònica, i tantes altres peripècies que ens
explicà, van posar en evidència els
grans canvis que ha operat la tecnologia en el món de la ràdio.
Perquè un programa neixi, cal disposar
d'un espai horari, un bon producte, que pot ser proposta pròpia o de l'empresa,
i tenir molt clar què es vol transmetre a la audiència i amb quina metodologia,
sempre tenint en compte que el contingut i el to s'han d'adaptar al moment
d'emissió i als oients a qui s'adreça.
Durant tot el sopar la Coia va tenir
paraules de reconeixement per als seus companys a Catalunya Ràdio, una emissora
on mai ha tingut cap mena de pressió política: “mai ningú m'ha dit res”.
Aquesta expressió ens fa sentir orgullosos d'un periodisme que encara preserva
l'esperit independent, just en uns moments en què el posicionament de
determinats mitjans resulta groller i, més escandalós encara, quan la influència
és mostra directa i intencionada per part dels poders públics, com en el cas de
Canal 9. El criteri de la nostra
convidada és qualificat si recordem que és coordinadora dels serveis
informatius de Catalunya Informació, “la CATI”, denominació afectuosa amb què
s'hi refereixen els seus treballadors.
També les retallades han afectat la
corporació, com no podia ser altrament:
baixades de sou, professionals sense feina i la pèrdua d'una xarxa en el
territori que serà difícil de recuperar i que entre tots han de resoldre mitjançant
desplaçaments. La Coia, reusenca de pro, està molt pendent i és especialment
sensible a la presència de notícies de les diverses zones del nostre territori
per defugir, en la mesura del possible, el centralisme de la capital.
Per uns moments, la nostra convidada va desplegar
totes les seves capacitats pedagògiques per explicar-nos quines són les fonts
de les notícies, com funciona el consell de redacció, la funció dels diferents
professionals, la necessitat de contrastar les informacions, el llibre blanc,
model ètic per altres mitjans de comunicació més petits, i un bon nombre
d'interioritats d'un mitjà de comunicació que requereix la presa immediata de
decisions.
Com no podia ser d'altra manera, vam comentar
la influència de la publicitat, dels caps de premsa d'empreses, organismes i
partits, i el fet que en campanya electoral el col·lectiu de professionals es
sent sotmès a un control excessiu d'imparcialitat que, en canvi, sí que els és
reconeguda fora del període electoral.
La Coia considera que, en aquests moments,
la ràdio en català viu un moment dolç amb la presència de dos grans mitjans,
Catalunya Radio i RAC1, que competint per l'audiència es veuen obligats a
millorar propostes i continguts.
Després de repassar els grans líders de la
comunicació en el nostre país, el programes clàssics que ens han acompanyat i
instruït com La gran anaconda o En guàrdia, i elogiar la tasca de la
premsa local, vam deixar la formalitat de la taula per fotografiar-nos junts i
immortalitzar una nit plena d'emocions i continguts que agraïm de tot cor a la
Coia Ballesté, “la nostra veu a la ràdio”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada