Com bé va observar
el mateix Joan Pallisé, “sovint el que més desconeixem dels nostres amics és la
seva activitat professional”. Per això, potser, va començar explicant la
dimensió de l'empresa per la que treballa actualment, Circutor, com a
cap de la divisió de vehicles elèctrics (VE).
Amb diferents seus i 1000 professionals,
desenvolupa la seva activitat a més de cent països i el 52% de la seva
activitat es destina a l'exportació de productes i serveis. Amb una facturació
de 138 milions d'euros, és una empresa de gran capacitat productiva en el
desenvolupament de productes tecnològics individualitzats que cerquen una major
eficiència energètica. El desenvolupament de la tecnologia permet, per exemple,
que des de Circutor es pugui controlar el funcionament d'un hospital a
la Xina.
La crisi
energètica, el control de la qualitat de l'aire (normativa que cap ciutat
compleix), la concentració de la població i del sistema productiu, l'augment
del parc automobilístic (700 vehicles per cada mil habitants a USA i 50 a la
Xina), la consciència que per a un 80,5% de la població l’impacte ambiental és
un motiu de preocupació, són alguns factors que imposen la necessitat de la
implantació del vehicle elèctric, “el vehicle elèctric ha arribat per quedar-s'hi”.
Poca gent sap que
el primer vehicle va ser elèctric. El fet que es trobés petroli a Pennsilvània
va esdevenir una de les causes que s'optés pel motor de combustió. Un motor que
només aprofita el 30% de l'energia en el desplaçament i genera gran quantitat
de contaminants i un manteniment molt car. En canvi, el VE aprofita el 90% de
l'energia i no té els inconvenients citats.
En aquests moments
la tecnologia del VE ja permet desplaçaments per tota Europa. De fet, la
majoria de la gent fa rutes inferiors a 100 km diaris i comencem a veure en
diferents indrets de les nostres ciutats punts de càrrega ràpida que permeten,
tal com en diuen els americans, carregar completament el vehicle mentre fem un te.
Les noves bateries d'eo-liti ja permeten l'emmagatzematge de 20Kw/h i s’està
treballant en bateries tres vegades més potents. La legislació està preparada
per a implantar punts de càrrega als pàrquings particulars. La implantació a
les gasolineres és una qüestió de rendibilitat. Pocs dies després de la trobada
amb el Joan Pallisé, es va anunciar la instal·lació de carregadors de l'empresa
TESLA a la zona de la Boella, prop de l'AP7, tal com ell mateix havia
vaticinat: “ben aviat disposarem de punts de recàrrega cada 70 Km a les
autovies i suficients punts de recàrrega en el recorregut de l'autopista del
mediterrani”.
En diferents
ocasions es va referir a l'activitat de l'empresa TESLA, que representa
la punta de llança mundial en el desenvolupament del VE. Tot i això, cal
remarcar que a la Xina hi ha empreses que disposen d'un equip de més de 900
investigadors centrats exclusivament en la recerca de tecnologies de bateries i
que el Japó no afluixa, tot i que la seva tecnologia té especificacions
diferents a les europees.
Caldrà acostumar-se
a conviure amb una flota cada cop més gran de vehicles silenciosos amb una
extraordinària capacitat d'acceleració i que ens convertirà en mestres en
l'autocontrol de la despesa d'energia. “Mai serà un escenari de tot o res, els
dos tipus de vehicles, elèctrics i de combustió, conviuran durant molts anys”.
Pel que fa a la
font d'energia, el Joan Pallisé ens assegura que la tecnologia de l'hidrogen i
la nuclear de fusió no representen una alternativa real. Només es manté la recerca
per qüestions polítiques. També és política la decisió de desenvolupar les
energies alternatives i la seva implantació definitiva; un generador eòlic de 3
MW genera energia suficient per a 700 VE en un any. Això sí, les necessitats de
liti desplaçaran el centre mundial energètic dels països àrabs a Afganistan i
l'altiplà andí de Sudamèrica, zones molt riques en aquest metall.
En la situació
actual del sector elèctric es generen baixades de consum, sobretot durant la
nit, que provoquen disfuncions del sistema de Red Eléctrica de España. Aquesta incidència en la franja horària nocturna podria
compensar-se mitjançant la càrrega lenta dels VE.
“El cotxe elèctric
de Toyota és una meravella” assegura. Repassant la realitat i les
propostes a curt termini de TESLA, Nissan, Seat i d'altres
marques, no hi ha dubte que et venen ganes de circular amb aquest tipus de
vehicles i de deixar enrere la mica de recança que encara generen, més pel
propi desconeixement del sector que no pas per la realitat objectiva de les
seves possibilitats.
Una de les
possibilitats de les bateries del cotxe elèctric que desconeixíem és la seva capacitat per ser utilitzades com
acumulador i, per tant, de destinar aquesta energia a les diferents necessitats
que, de forma esporàdica (apagada energètica o avaria) o programada, pugui
tenir la nostra llar. Si, a més, podem obtenir l'energia de forma
ecològica, ja serà reblar el clau. “Si
la tecnologia existeix, ningú no ho podrà aturar”.
Ara ja no només
coneixem l'estima que Joan Pallisé professa per les muntanyes de Prades, la
seva passió per l'espeleologia (al mòbil porta la imatge d'un insecte
cavernícola que du el seu nom), el seu compromís social i tantes altres facetes
d'una personalitat activa i emprenedora, ara també som coneixedors de la seva
activitat professional capdavantera en el camp dels vehicles elèctrics com a
enginyer. Així doncs, no ens sorprèn gens que, quan abandona el Corral, ho faci
sense pertorbar el silenci de la nit tancada, mentre observem com les llums del
seu vehicle elèctric s'allunyen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada